Als we aan bouwen denken, zien onze jongeren vooral afgewerkte gebouwen voor zich. Een bouwvakker of een kraanbediende kunnen ze zich voor de ogen halen.
Samen ontdekten we dat bouwen meer dan dat is. Naast heel wat technische kennis die een ingenieur, architect, elektricien of bouwkundig tekenaar nodig heeft, moet je ook goed en duidelijk communiceren.
Maar ook de creatieve kant binnen dit thema kwam aan bod.
Stabiliteit, evenwicht, nauwkeurig werken maar ook nieuwe ideeën ontwikkelen komen in de bouwwereld aan bod.
Via onze Hop Up elementen kregen onze jongeren de opdracht om op een speelse manier bestaande of nieuwe voorwerpen te ontdekken. Door samen te overleggen en hun verschillende talenten bij elkaar te leggen, komen ze natuurlijk een stuk verder dan wanneer ze alleen aan de slag gaan.
Dat leidt dan tot balancerende totempalen, stoere pijl en bogen, een hamburgerdrive-in met auto tot een nieuw en polyvalent podium voor de volgende wereldtournee van Taylor Swift.
Ouders en leerkrachten worden actief betrokken bij de groei van de jongeren.
We koppelen eerst terug met de ouders en bespreken de talenten die we bij hun jongere zien. Soms schuiven onze jongeren ook gewoon mee aan tafel. Ook tijdens deze gesprekken zie je hen groeien en trots hun verhaal doen.
We geven dit ook mee aan de leerkrachten en merken dat sommige jongeren in turnUp heel andere talenten laten zien dan in een klascontext.
Door hen door een andere bril te zien, verruimt dit ook de blik van de school.
Jongeren die elkaar eerst nauwelijks kenden, werken nu als hecht team samen.
Elke zaterdag is niet alleen een leerzaam moment, maar ook een plek waar gelachen, gedeeld en gebouwd wordt aan de toekomst.
Elke week wordt met evenveel enthousiasme uitgekeken naar nieuwe contacten, nieuwe beroepen en nieuwe ervaringen.