Wij gebruiken cookies om onze website zo goed mogelijk te laten functioneren.

Nieuws

Digihelpers aan het woord

Digihelpers aan het woord - De Vlaamse nooddorpen voor Oekraïense vluchtelingen

Digidak ging op 1 augustus 2022 van start met het project 'PC lokalen voor de Oekraïense vluchtelingen', gesubsidieerd door de Vlaamse Overheid. Eerst in Antwerpen Linkeroever, daarna in Mechelen en tot slot, sinds augustus 2023, in Gent. We hebben in elk nooddorp een lokaal waar Oekraïense vluchtelingen terechtkunnen voor digitale ondersteuning en richtlijnen. Hier kunnen ze met computers werken, vragen stellen over werk, taallessen, administratie, bankzaken, inschrijvingen bij de VDAB, wachtlijsten voor woningen en werk, ... We vroegen twee vrijwilligers van het nooddorp van Linkeroever en Gent om hun ervaringen met ons te delen.

Wilfried:

Wilfried is al een hele tijd vrijwilliger in Kalmthout. Toen hij onze oproep las op Moodle heeft hij zich kandidaat gesteld om te komen helpen in het nooddorp van Linkeroever. Hij had al wat ervaring opgedaan met anderstaligen, die erg goed van pas komt!

Tetiana:

Mijn naam is Tetiana, ik kom uit Oekraïne en woon al negen maanden in België. Sinds maart 2024 werk ik bij Digidak in Nooddorp Oostakker, dat is vier maanden. Ik heb dit vrijwilligerswerk als zeer positief ervaren en ben hier altijd in een goed humeur. Ik vind het werk zelf, de werkplek en onze bezoekers erg leuk. Maar bovenal hou ik van ons team. Dit zijn zeer positieve, beleefde, vriendelijke mensen die oprecht graag helpen. Ik ben blij om deel uit te maken van dit team.

Dit vrijwilligerswerk was voor mij een godsgeschenk. Ik ben vrij recent in België aangekomen, ik had hier geen vrienden of familieleden en begreep niet hoe ik moest leven en wat ik moest doen. Ik voelde me eenzaam en heel ongelukkig. Omdat ik de taal niet kende, kon ik geen baan krijgen en wist ik vrijwel niets van vrijwilligerswerk. Ik ontdekte per ongeluk de website Give a Day. Dit heeft mijn leven compleet veranderd. Ik werd verrast door het enorme aanbod aan activiteiten op allerlei gebieden. Dit was een openbaring voor mij. In mijn land is het niet gebruikelijk om gratis te werken. Dit is mogelijk wanneer aan de basisbehoeften van een persoon al is voldaan, hij zich veilig voelt en zichzelf op een nieuw niveau wil realiseren: nuttig zijn voor de samenleving, mensen in nood helpen, deze wereld een betere, vriendelijkere en comfortabelere plek maken. In Digidak heb ik precies zulke mensen ontmoet en ik ben er erg blij om.

Onze vrijwilligers

Wilfried:

Onze ploeg bestaat uit vrijwilligers afkomstig uit Vlaanderen en Oekraïne. Sommige spreken Oekraïens of Russisch. Ik moet me meestal behelpen met een vertaalapp.

Tetiana:

Ik vind het leuk om met andere vrijwilligers om te gaan. Johan, Filip, Hendrik zijn geweldige mensen. Ik kan mijn Nederlands met hen oefenen en nuttige en interessante informatie leren. Ze werden een van mijn eerste vrienden in België. Soms hebben we minder drukke dagen, soms hele drukke dagen, maar ik word dit werk nooit beu. Ik voel plezier en voldoening. Ik help graag mensen, ik doe graag iets nuttigs, iets wat nodig is voor de samenleving. Ik voel me gerespecteerd, dit is erg belangrijk voor mij. Ik ben zo trots op dit werk dat ik op mijn werk altijd mijn Digidak-trui draag, zelfs in de meest helse hitte!

De bewoners

Wilfried:

Het is inspirerend om te zien hoe hun Nederlands evolueert en hoe we, ondanks taalbarrières, toch met elkaar kunnen communiceren. Na een moeilijke start vol schroom en bescheidenheid, komen de bewoners nu gemakkelijker binnen en beginnen er meer en meer gezellige gesprekken te ontstaan.

Tijdens de schoolvakanties, weekends en vrije dagen krijgen we veel kinderen op bezoek die komen chillen en gamen. Het is druk, maar ontzettend leuk om hen een plek te bieden waar ze zich kunnen ontspannen. Zij hebben ook het voordeel om na twee jaar bijna foutloos Nederlands te praten, zodat ik ze vaak inschakel als de communicatie met andere bezoekers minder vlot verloopt.

Tetiana:

In het Digidak-lokaal helpen we uiteenlopende problemen oplossen voor Oekraïners die in België tijdelijke bescherming hebben genoten. Meestal zijn dit standaardvragen, zoals adreswijziging, sociale woning, belastingen, verzekeringen en sociale netwerken, documenten afdrukken of scannen, enz. Soms komen bezoekers met ongebruikelijke verzoeken, bijvoorbeeld om een ​​simkaart te ontgrendelen of te helpen bij het bestellen van een onderdeel voor een elektrische fiets. In bijna alle gevallen kunnen wij ze helpen.

Het is geweldig dat een dergelijk project bestaat. Het is erg handig voor mensen die door een opwelling van het lot duizenden kilometers verwijderd zijn van hun huis, van hun gewone leven. Een ander land, een andere manier van leven, een andere taal. De eenvoudigste problemen, die in één beweging in het thuisland kunnen worden opgelost, lijken in het buitenland erg moeilijk en soms zelfs onmogelijk. Daarom is dergelijke steun erg belangrijk. Onze bezoekers waarderen dit zeer. We horen voortdurend woorden van dankbaarheid. Mensen zijn erg blij dat ze om hulp kunnen vragen.

De impact van onze aanwezigheid

Wilfried:

Dankzij onze inzet hopen we hen te ondersteunen bij hun integratie en dagelijkse leven in België. Wij, de collega's vrijwilligers en ik, worden nu beschouwd als een deel van het Nooddorp en staan daar voor raad en daad.

Het mooiste is de dankbaarheid die je terugkrijgt. Een rijke ervaring. Samen maken we een verschil.

Tetiana:

Ook voor mij persoonlijk is dit werk een grote steun geworden. Ik zit in precies dezelfde positie als onze bezoekers. Ik ben ook een Oekraïner in het buitenland. Ik was ook in de war en begreep vaak niet wat ik moest doen. Soms raakte ik in paniek als ik een brief kreeg met informatie van een dienst en begreep ik niet hoe ik kon doen wat ze vroegen. Het werken met Digidak was voor mij een groot geluk. Ik kan mijn geluk niet geloven. Het is verbazingwekkend hoe het leven, geheel toevallig, ons zulke geweldige kansen biedt. Door anderen te helpen, help ik mezelf. Dankzij het Digidak-team heb ik in slechts een paar maanden veel processen begrepen. Als ik dit alleen zou doen, zou het mij jaren kosten. Met belangstelling leer ik voor het eerst in mijn leven dingen die voor Belgen al vanaf hun kindertijd vanzelfsprekend zijn. Ik bewonder dit land en zijn bestuur. Alle structuren werken als één groot mechanisme. De meeste vragen kunnen eenvoudig online worden opgelost. En dankzij Digidak begrijp ik nu hoe het allemaal werkt.

Ik weet niet hoe mijn leven er hierna uit zal zien, maar ik zal altijd de geweldige ervaring herinneren die Digidak mij heeft gegeven. Ik hoop dat ik de taal zal leren, een passende baan zal vinden en nog lang en gelukkig zal leven met mijn gezin in België. En ik zou in de toekomst graag wat vrije tijd willen hebben om met soortgelijke vrijwilligersprojecten te blijven werken. Ik kon me niet voorstellen dat het zo spannend kon zijn.

Dit interview werd afgenomen eind juni 2024.

Wil je ook helpen of ben je op zoek naar meer informatie?

Contacteer onze collega's van de nooddorpen!

Logo digidak langwerpig1