Wij gebruiken cookies om onze website zo goed mogelijk te laten functioneren.

Nieuws

Sociaal-Circulaire Hub

Circulaire Hub initieert nieuwe samenwerkingen

Het is ondertussen een jaar geleden dat het Let’s Blend Event plaatsvond in de Warande in Turnhout. In volle Covid-tijd sprak Jean-Paul De Vos van Ecorub ‘vanop afstand’ het publiek toe. Marieke Deckers van aroma communicatie nam plaats in de zetel als 1 van onze experten en stelde enkele focusvragen over de communicatie van Ecorub. De bal ging aan het rollen. Ondertussen werken beide partijen nauw samen. De Sociaal-Circulaire Hub dus als communicatieve matchmaker.

Let's Blend Event - Circulair Ondernemen

Donderdag 21 oktober 2021. Enkele tientallen ondernemers en organisaties komen samen in cultuurhuis de Warande in Turnhout voor het event Let’s Blend. Het programma afficheert onder meer het verhaal van Ecorub over circulair ondernemerschap.

Een mooie video toont in 9 minuten de drijfveer van Jean-Paul De Vos, oprichter en directeur van Ecorub. In een gesprek met Geert Krekel van Blenders vertelt Jean-Paul honderduit over hoe het allemaal begon en welk parcours Ecorub heeft afgelegd. Nadien volgt een panelgesprek waarbij Jean-Paul De Vos enkele vragen voorgeschoteld krijgt van Marieke Deckers, communicatiedesigner bij het communicatiebureau aroma uit Geel. Op de vraag of Ecorub in haar externe communicatie het circulaire verhaal als troef uitspeelt, antwoordt Jean-Paul De Vos dat het dat nog te weinig doet. “In het verleden was het zelfs not done dat je materialen hergebruikte en een nieuw leven gaf. Dat was op voorhand al verloren. Alles moest nieuw zijn. Gelukkig is dat beeld al enigszins gewijzigd, maar er is nog werk aan de winkel.” blikt Jean-Paul terug op het gesprek.

Lets Blend Event 21 10 22

Passie en enthousiasme

Na het event waren er nog enkele onderhoudende contactmomenten tussen aroma communicatie en Ecorub. “Ik was geënthousiasmeerd door de passie waarmee Jean-Paul zijn verhaal vertelt en zijn organisatie leidt. Hij is een creatief man en wat chaotisch maar dat is positief bedoeld. Het verhaal achter Ecorub, het verantwoord ondernemen met aandacht voor klimaat, milieu, mens en planeet sluit perfect bij onze missie als communicatiebureau aan. Na enkele overlegmomenten zijn we gaan samenwerken om de beursdeelname aan Green Expo in Gent uit te werken.” vertelt Roel Biesemans van aroma.

Green is een vakbeurs voor de private en publieke groensector in Flanders Expo Gent. Ecorub presenteert er verschillende van haar producten die gemaakt zijn van versleten auto-, heftruck- en vliegtuigbanden.

“Met onze producten richten we ons op verschillende doelgroepen zoals scholen, sportclubs en overheden. Omdat Green Expo zich focust op innovatieve producten voor de publieke sector heb ik de doelgroepen afgebakend. Je kan deelnemen aan een beurs maar als niemand weet dat je iets te bieden hebt, haalt het ook niet uit. Aroma heeft ons dan geholpen om aan waardevolle contactgegevens te komen.” legt Jean-Paul De Vos uit.

Authentiek communiceren

Op basis van deze info werkte aroma een strategie uit. “We hebben e-mailcommunicatie ingezet omdat dit snel, accuraat en met een hoge relevantie kon ingezet worden. We deelden de contacten op in verschillende segmenten. Op basis van het klikgedrag in de mail kunnen we interesses aan contacten toewijzen om zo de relevantie van toekomstige campagnes te verhogen. In e-mailcommunicatie is relevantie, gecombineerd met authenticiteit een must. Daarom kozen we in onze strategie niet voor een louter commerciële, maar wel voor een informatieve benadering.” verklaart Roel Biesemans.

Via de mailing konden de contacten gratis tickets reserveren voor de beurs. Op 3 dagen tijd heeft Ecorub zo’n 50 tickets kunnen verzenden. “Dit offline contactmoment is ook belangrijk in de strategie. De tickets waren vergezeld van een begeleidende brief. Dat ‘postmoment’ draagt bij aan het vergroten van de naamsbekendheid. Na de beurs voorzien we ook nog een opvolgmail, specifiek gericht aan de bezoekers van de stand. Verder was het ook belangrijk om op de website van Ecorub zelf een nieuwsbericht te plaatsen over de deelname aan de beurs. Ook daarin hebben we Ecorub kunnen ondersteunen. Het zou immers niet professioneel overkomen als iemand vanuit de mailing doorklikt naar de website en daar niets over de beurs kan lezen. Dat komt de geloofwaardigheid van jouw organisatie niet ten goede.”

De komende maanden zal de externe communicatie nog verder onder de loep worden genomen met als ankerpunt het duurzame verhaal van Ecorub.

Meer weten over Ecorub en aroma communicatie?

Benieuwd naar de Sociaal-Circulaire Hub Kempen+?

Kijk dan snel verder!
Klik hier