1. Circulair ondernemen gaat over meer dan het milieu beschermen
2. Circulaire activiteiten vormen op zich nog geen circulair bedrijfsmodel
3. Circulaire bedrijfsmodellen gaan over meer dan alleen maar product-dienstsystemen
Bij het woord circulaire economie denken we spontaan aan de voordelen voor het milieu: materialen gaan langer mee, producten worden ontworpen om beter hersteld te kunnen worden, en de voetafdruk van onze productie en consumptie gaat omlaag. Dit wordt steeds belangrijker in een wereld met schaarse grondstoffen en een groeiende afvalberg, waarbij bedrijven opgeroepen worden om werk te maken van hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Inzetten op circulair ondernemen maakt bedrijven daarom ook toekomstbestendiger naar klanten, investeerders en werknemers toe.
Een circulaire economie heeft ook tal van (andere) economische voordelen. Zo kan het herwinnen van grondstoffen, het materiaal-efficiënt ontwerpen van producten of het verminderen van afval kosten besparen. Circulaire activiteiten zoals hergebruik, herstel en refurbishment, waarbij gebruikte producten nagekeken worden en na een update opnieuw de markt opgebracht worden, kunnen helpen om nieuwe markten aan te snijden. Zo slaagt Apple erin om via haar refurbished aanbod klanten aan te trekken die deze toestellen anders te duur vonden. Refurbishment is trouwens geen nieuwe activiteit: we doen dit immers al eeuwenlang met onze huizen – al noemen we dat daar verbouwen.
Een circulaire economie laat ook toe om veerkrachtiger te staan tegenover plotse schokken in de waardeketen. We hebben de afgelopen twee jaar met ons allen immers gemerkt hoe afhankelijk we geworden zijn van de beschikbaarheid van (primaire) grondstoffen en containertrafiek om bouwmaterialen, fietsonderdelen en andere gebruiksgoederen tot bij ons te krijgen. Door lokaal kringlopen te sluiten, verminderen we deze afhankelijkheid. Een circulaire economie laat tot slot ook toe om sterkere partnerschappen uit te bouwen met klanten, verdelers en leveranciers. Hoe dit kan, beschrijven we in de rest van deze blogpost.
Een circulair bedrijfsmodel omvat drie ingrediënten: het combineert een relevante circulaire activiteit met een sterke waardepropositie en doet dat binnen het juiste waardenetwerk. Wat bedoelen we hiermee?
Wellicht het bekendste voorbeeld zijn product-dienstmodellen (of PSS-modellen). Deze kunnen productgericht, gebruiksgericht of resultaatsgericht zijn:
Bij product-dienstmodellen zijn fabrikanten langer verantwoordelijk voor hun product. Hierdoor ontstaat er een stimulans om producten slimmer te ontwerpen zodat ze langer meegaan, een laag verbruik hebben, gemakkelijk te upgraden, herstellen en onderhouden zijn, en zodat onderdelen of basismaterialen gemakkelijk herinzetbaar zijn wanneer het product na verloop van tijd terugkeert.
Daarnaast zijn er tal van andere waardeproposities die klantenwaarde combineren met een sterk potentieel voor relevante circulaire activiteiten. We sommen er enkele op:
Het is cruciaal om de combinatie van bovenstaande ingrediënten goed uit te kiezen. Zo zorgt niet elke circulaire activiteit voor een winstgevend bedrijfsmodel. Een voorbeeld: een hoogwaardige recyclage van tal van kunststoffen is momenteel nog verlieslatend: de technologie is onvoldoende kostenefficiënt en het te recycleren product bevat vaak nog teveel onzuiverheden. Evenmin zorgt niet elk product-dienstmodel per definitie voor relevante milieuwinsten. Zo worden snoepautomaten vaak verhuurd aan bedrijven: toch worden zowel de automaat als de inhoud ervan zelden op een circulaire manier ontworpen, geproduceerd, verkocht en gerecycleerd.
Via deze link vind je alle info.