Digidak is een afdeling van Blenders vzw die (onder meer) opleidingen met maatschappelijke meerwaarde aanbiedt. Digidak werkt nu via de 188 Welzijnsschakels in Vlaanderen om mensen in armoede te helpen om digitale vaardigheden te verwerven. Vandaar: DigiSchakels. Hoe werkt het?
Educatief medewerker Katrien Michiels is de drijvende kracht achter DigiSchakels en staat in voor de workshops en vormingen e-inclusie. “Digidak loopt al sinds 2003 als pilootproject in stad Turnhout om met zo weinig mogelijk middelen zo snel mogelijk mensen digitaal te versterken”, legt ze uit. “Anno 2023 zien we dat de digitale kloof enkel vergroot. Meer mensen, waarvan veel ouderen of laagopgeleiden, vallen uit de digitale boot en komen terecht in een sociaal isolement. Dankzij het project met Welzijnsschakels bereiken we meer mensen in een kwetsbare situatie. Wij gaan nu naar de mensen toe. Dat maakt een groot verschil.”
“Onze 188 groepen over heel Vlaanderen gaan lokaal aan de slag met mensen in armoede om te onderzoeken wat hun noden en de behoeften zijn”, zegt medewerker bij Welzijnsschakels Mirjam Bonner. “In eerste instantie gaat het dus over luisteren en inleven in hun leefwereld. Van daaruit proberen we mensen sterker te maken. Digitaal, maar ook op vele andere vlakken. Heel belangrijk is dat de Welzijnsschakels draaien op vrijwilligers. We zoeken samen met externe partners - zoals Blenders - naar manieren om lokaal het verschil te maken in een specifiek domein.”
“Vaak hebben mensen geen laptop, smartphone of zelfs maar een internetaansluiting”, knikt Katrien. “Laat staan een mailadres, wat al helemaal essentieel is. Die noden en behoeften signaleren we ook aan de overheden. Naar DigiSchakels nemen we zelf draagbaar internet mee. Op onze eigen Digidak locaties mogen bezoekers ook gratis internet en computers gebruiken. Het is de bedoeling dat je er laagdrempelig digitale basisvaardigheden verwerft. We maken mensen from scratch wegwijs op hun toestel, op internet, in allerlei apps of in Office. Afhankelijk van het niveau kan zo’n traject enkele weken duren.”
“Een document via ItsMe aanvragen is superhandig maar ook een serieuze drempel”, vervolgt Katrien. “Ik ga stap voor stap te werk, via mijn eigen burgerprofiel, zodat ze alles kunnen volgen om het daarna zelf te doen. Nog een voorbeeld is een jobbonus aanvragen, ook via ItsMe, of een rekeningnummer doorgeven op je burgerprofiel. Voor kwetsbare mensen is dat allemaal een paar bruggen te ver. De dankbaarheid wanneer ze het onder de knie krijgen is telkens enorm groot. Zelfs voor iets relatief eenvoudig als een overschrijving doen, want er zijn steeds minder bankkantoren en bankautomaten. Voor veel mensen zonder toegang tot die handelingen wordt de wereld wel erg klein.”
Mirjam beaamt: “We zien veel isolement en mensen in armoede zie je niet meteen videobellen. Vroeger ging je naar de mutualiteit, het gemeentehuis … nu gebeurt alles digitaal, dus blijft er nog minder sociaal contact over. We willen onze bezoekers dus ook daarom digitaal versterken. Het is herhalen en blijven leren, want de digitale sfeer evolueert heel snel.” Katrien: “Van schakels waar ik al workshops gaf, hoor ik dat er al minder angst is en de drempel om vragen te stellen lager is. Zelf ben ik nogal outreachend, ik stap naar de mensen toe. Bijvoorbeeld voor mensen die minder mobiel zijn, maakt dat een groot verschil.”
Mirjam: “Elke Welzijnsschakel draait op vrijwilligers en e-inclusie is een verhaal waar ze graag deel van uitmaken. Mensen in een kwetsbare situatie vinden en toeleiden naar de workshops is de tweede uitdaging. Ons netwerk is daarbij heel belangrijk (CAW, OCMW …).” Ook de vrijwilligers die de workshops geven willen graag meer digitaal zelfvertrouwen. Vaak zijn het senioren voor wie ‘digitaal’ toch een beetje een doolhof is. “Om vrijwilligers mee op de trein te krijgen, dompelen we hen onder in het gevoel een digibeet te zijn”, gaat Katrien verder. “In de schakel van Sint-Job-in-'t-Goor gaven vrijwilligers zelf aan dat ze digitaal versterkt willen worden, om hun kennis duidelijk over te kunnen brengen. Zo staan ze met meer vertrouwen én plezier klaar voor alle digitale vragen. Wat ik tot nu toe hoor van de Welzijnsschakels, is dat we samen een mooie win-win neerzetten.”